En moderne travarena

Skrevet av Daniel Kulblik,  06.03.2009
Artikkelbilde
Arnlioth Heltberg gleder seg over at kulverten blir en realitet. (Foto: www.hesteguiden.com)

Drømmen om bedre utnyttelse av indre bane får også et løft når oppgraderingen starter til våren. Bjerke har fått klarsignal til å bygge en kulvert (tunnel) under banen.

På sikt drømmer Bjerkes ledelse om en bedre utnyttelser av indre bane. Økte miljøkrav og stadig tettere bebyggelse rundt Bjerkebanen gjør at man må tenke nytt.. Allerede i sommer bygger vi en inngangstunnel under banen som gjør dette mulig.
- Det vil bygges en kulvert i enden av dagens gjestestaller. Enstemmige styrer i DNT og Rikstoto har gitt oss klarsignal. Vi er veldig glade for det. En bedre utnyttelse av hele Bjerkes uteareal avhenger at vi får etablert denne kulverten, sier Dale.

Miljøkrav
Etableringen av denne kulverten er et ledd i Bjerkes totalplan.
- Banen ligger midt i Norges største by og vi legger ikke skjul på at bebyggelsen kryper stadig nærmere. Noe som igjen fører til en rekke miljøkrav og det blir ikke færre med årene. Vi sliter allerede i dag med overvannsproblematikken. Vi ser ikke bort fra at det tvinges fram flere endringer de nærmeste årene. Det handler om å være best mulig rustet, sier Dale, som forteller at de har planer og tanker rundt indre bane.
- Vi arbeider med en skisse om en omfattende utbygging og realisering av indre bane. Dette er planer som langt fra er vedtatt, men ved å bygge kulverten nå, kan eventuelt disse planene gjennomføres uten at løpsdager må flyttes, melder Dale.

Garasje
I påvente på en et eventuelt arbeid på indre bane vil kulverten kunne brukes som garasje. Slik det ligger an nå er det få muligheter til å plassere anleggsmaskinene innendørs på Bjerke.
- Vi har i mange år hatt problemer med lagring og parkering av maskinparken. Noe som igjen har resultert i en rekke innbrudd. Nå vil vi få muligheten til å plassere dette inn i tunnelen. Dermed kommer kulverten til nytte omgående, smiler en fornøyd styreleder.

Kostnadsrammene rundt oppgraderingen er satt til rundt elleve millioner kroner.