Publikum på vei tilbake

Skrevet av André Ringelien,  01.10.2012
Artikkelbilde
Publikum koste seg under Klasseløpshelgen. Foto: Eirik Stenhaug

Det skrives til stadighet i travpressen om publikumsnedgang på banene. På Bjerke opplever vi ikke dette og underbygger det med gode omsetningstall inne på banen. Vi har snudd en trend!

Vi mener at en rekke små tiltak har ført til en økt baneomsetning og flere og yngre publikum på våre løpsdager. Vi er et stykke på vei, men har mange ideer og forslag til ytterligere forbedringer på trappene som igjen på sikt vil øke publikumstilstrømningen ytterligere. Vi skal samtidig huske på at kommisjonæromsetningen totalt for hele landet har sunket med ca 80 mill kr i forhold til i fjor.

HER ER OMSETNINGSTALLENE PÅ BANE OG KRYSSSPILL PR 30/9-12:
2012:                                    2011:                                    Økning:                            økning i %
51.788.174                          45.994.468                          5.793.707                            12,60

Nettspill inne på banen:
2012:                                    2011:                                    Økning:

3.559.191                           2.000.000*                            1.500.000*       

* ikke sikre tall pga måling.

BJERKE TRAVBANE HAR SNUDD TRENDEN. PUBLIKUM PÅ VEI TILBAKE!
I et marked hvor konkurransen om publikum og folks fritid bare blir tøffere og vanskeligere, har Bjerkebanen opplevd at mange nye publikummere tar turen på våre løpsdager og til Bjerkeboden resten av uken. Dette har ført til en solid vekst i baneomsetningen for 2012. Publikumsøkningen og omsetningsveksten er et resultat av mange gode tiltak som vi her vil gå nærmere inn på!

Kamp og folks fritid
Hver dag hele uken kan landets befolkning boltre seg i forskjellige tilbud om hva de kan gjøre i fritiden. Vi nevner tilbud som kino, restaurant, teater, konserter, fotballkamper og andre idrettsarrangementer. Ved siden av alle tilbudene skal barna kjøres til og fra treninger o.l. og mange prøver å holde seg selv i form ved trening samtidig som man prøver å få tid nok til familie og venner.

Ikke lenger eneste sted man kan se travløp
I tillegg til alle disse mulighetene, har også tilgjengeligheten for trav og sport på tv/pc økt betraktelig. Som en følge av dette er det helt naturlig at alle arenaer som prøver å lokke til seg publikum, merker at det ikke er like enkelt å fange deres oppmerksomhet som før.

Bjerke Travbane, en rekruteringsarena
Bjerkebanen ser det som svært viktig for Norsk Travsports videre eksistens at publikum fortsatt kommer til travbanen. Det er på travbanen at nye hesteeiere og spillere rekrutteres. Uten nye hesteeiere får vi ikke mye å spille på i fremtiden og uten noe å spille på blir det heller ingen premier til sporten. For å snu trenden og klare å ta opp kampen om nordmenns fritid har Bjerke Travbane gjort en del grep for å bli mer attraktiv for publikum.

Bjerkeboden en møteplass for mange
Norske travbaner er gamle og anleggene slitte og de aller færreste kan friste med nye og «freshe» lokaler. Inngangspartiene er svært viktig og det må være enkelt å parkere utenfor slik at kundene får et godt første inntrykk. Derfor har Bjerkebanen de siste årene brukt en del midler på å ruste opp Bjerkeboden(bildet under) og lagd en ny hovedinngang. Kundene kan nå parkere rett utenfor den nye hovedinngangen som er godt synlig med sine lys skilt og godt markerte inngangsparti. Her finnes handicap parkeringsplasser og vi har prøvd å gjøre det så enkelt som mulig for publikum å benytte seg av den nye inngangen som er plassert midt på spillehallen. Når man kommer inn i spillehallen ser man fort at interiøret har en rød tråd og ser likt ut med lyse behagelige farger. Det er flere sittegrupper plassert rundt i hele lokalet som blir flittig brukt av publikum og her ser man tydelig at våre gjester har «faste» plasser og det er med på å skape et godt sosialt miljø og en møteplass for mange på dag og kveldstid. I Bjerkeboden får kundene daglig gratis eksperttips fra inn og utland. Det spilles mer på hest i Bjerkeboden også utenom våre egne løpsdager og de nevnte forbedringene er nok svært viktige faktorer i tillegg til at de ansatte byr på god service og er godt pålest til enhver tid!
Bjerkeboden

Være synlig i nærområdet, bli hørt daglig – Top of mind!
Bjerke Travbane har også satt en rekke tiltak til verks for å holde på det eksisterende og lokke nytt publikum til løpsdagene. Foran VG Oslo Grand Prix stilte eier Tor Martin Moe og hingsteholder Harald Kvåle, med Moe Odin(bildet under) i Oslo sentrum. Turen startet på politistallen og via God Morgen Norge sendingen på Karl Johans gate utenfor TV2’s studioer, gikk turen opp til slottet og tilbake. På denne måten skapte vi oppmerksomhet rundt hesten og folk i gatene ble nysgjerrige. Representanter fra kommisjonæren Ringside gikk sammen med følget og delte ut gratisbilletter og goody bags. Mot slutten av 2011 inngikk Bjerke Travbane et samarbeid med Radio Metro. Siden da har Bjerkebanen hatt et fast redaksjonelt innslag på Metromorgen hver onsdag. Her går vi gjennom onsdagens Metrobong(V65) som lytterne kan vinne ved å sende inn en SMS. Siden januar 2012 har Bjerke Travbane hatt 4 radiospotter daglig på Radio Metro. Budskapet i radiospottene har vært forskjellig avhengig av løpsdagstype. Opp mot de aller største løpsdagene har trykket vært enda større med flere spotter og mer redaksjonell omtale. Samarbeidet med Radio Metro er sterkt medvirkende til publikumsveksten vi har hatt i 2012 og at mange nye og yngre mennesker har funnet veien til Bjerkebanen.

Publikum må ha en «gulrot» for å komme på banen!
I tøff konkurranse med Rikstoto Direkte hvor man får intervjuer og varmingstips, må travbanene kunne tilby publikum noe ekstra, som gjør sitt til at de ønsker å se løpene live og få med seg alt det positive dette medfører. Det er nemlig på travbanen du kan få med deg alle inntrykkene, alle følelsene det innebærer å ha starthest, gleder og skuffelser. I tillegg ser et trent øye langt bedre hvordan dagsformen til en hest virker når du ser den på nært hold, kontra gjennom tv-skjermen. For å kunne hjelpe vårt nye publikum på best mulig måte har vi plassert en "nybegynnerluke" blant bordene i restauranten. Her får de som trenger litt ekstra hjelp til å fylle ut bonger og lignende ekstra service.
På Bjerkebanen kan publikum nå få med seg disse faste onsdagsinnslagene:

  • Kl. 18.00. starter løpsdagen med et egenprodusert magasin. Her er det intervjuer med de aktive. Vi tar for oss de mest interessante mulighetene til dagens nøkkelkusker/trenere. Her slipper du å høre om alle som kun er ute etter en best mulig premie. Noen ganger deltar en gjest som er med og byr på sine tips og vurderinger til kveldens løp. Etter intervjuene byr vi på en oppsummering av siste info.
  • Dagens publikumskonkurranse blir annonsert mot slutten av dagens magasin. Vinner du kveldens publikumskonkurranse får du muligheten til å spille vinner for kr 500 på en hest i løpet av kvelden. Vinneren kommer frem på seremoniplass for å motta sin premie.
  • I tillegg til våre egenproduserte V65/V5 tips, følger vi opp med en flyer vi kaller «tett på V65». Dette tipsarket får du kun mulighet til å se om du møter opp på Bjerke. Her forteller vi hvilke favoritter som er spillbare i forhold til markeringer og hvilke som er overspilt og har liten verdi. Denne flyeren blir lagd like før stevnestart og med mesteparten av dagens omsetning som tallmateriale.
  • Etter defileringen til noen av dagens løp vises et klipp av en av løpets kusker på storskjermen og intern-tv over hele anlegget. Kusken forteller hvilket hest som er han/hennes beste vinnersjanse for kvelden og hvorfor. På denne måten får banens publikum en påminnelse om et godt objekt og ofte vinner disse hestene.
  • Samtlige av kveldens seirende ekvipasjer blir invitert til seremoniplass på publikumssiden sammen med hestens eier. Alle vinnere fortjener sine «minutter i rampelyset» og på denne måten får både hester, eiere, trenere, kusker og oppassere sitt velfortjente fokus. For å få tid til seremoniene ble det lagt til et par minutter ekstra mellom løpene. Vi tror også at publikum setter pris på mer nærhet til sporten og de aktive og når de ser hvilken glede en eier har av å komme til seremoniplass etter en seier, så kommer lysten på å eie hest selv også. På denne måten har vi muligheten til å rekruttere nye hesteeiere!
  • Vi har også sett at etter at vi fikk et par minutter mer mellom løpene på onsdager, virker publikum til å trives bedre. Det blir mindre stress mellom løpene og de som skal levere bonger får bedre tid på seg enn tidligere. På denne måten får også publikum bedre tid til å kose seg med god mat og drikke. Hele opplevelsen blir bedre!
  • Musikk er viktig for å komme i stemning. Bjerkebanen byr hele tiden på oppdaterte spillelister med fengende musikk og til tider har vi egne temaer for kvelden. For eksempel Melodi Grand Prix, 80 talls musikk eller hits for kids som ble brukt under ponnilandsleiren. Egne seiersdefileringssnutter med ekstra trøkk er også et fint virkemiddel.

Damenes Aften og Guttas Kveld har blitt en suksess!
Tema aftener som Damenes Aften og Guttas Kveld(bildet fra restaurenten under) har blitt populære innslag for både som ikke gjester travbanen ukentlig og for våre stamgjester. Med mer enn 200 påmeldte de siste gangene har vi funnet et konsept som slår an. Banens restaurant, Spiseriet Pegasus, blir fylt opp disse kveldene og når seremoniplassen flyttes inn, blir det stor stemning i restauranten.  Etter hvert håper vi å kunne komme opp med flere nye konsepter som for eksempel student-kveld, advokatenes-aften, børskveld osv.

Gode samarbeidspartene
For at vi skal kunne tilby vårt publikum et innholdsrikt program for både små og store er vi helt avhengig av gode samarbeidspartnere. Vi takker samtlige sponsorer for deres bidrag. Norsk Rikstoto bidrar med ekstra markedsføringsmidler en onsdag i måneden. Bjerke Travbanes Damegruppe bidrar alltid til at de små får en fin opplevelse i «teltet med det rare i» på våre aller største løpsdager. Stena Line har bidratt med flotte premier og reiser til deltagerne i ponniløpene, publikumskonkurranser som hesteeier for en dag, Damenes Aften og Guttas Kveld. Finn-Tack og ToMaTrav har bidratt med to RC Titan sulkyer til trener og publikumskonkurranse, samt en treningsvogn til en av Klasseløpsfinalistene og gavedryss til publikum under Klasseløpshelgen.